• 1
Piliscsaba 2008.09.28. Szentháromság u. 19. vasárnap
 
Igehirdető: Kézdy Péter
 
Ef 4,20-28 Ti azonban nem így tanultátok a Krisztust; ha valóban úgy hallottatok róla, és kaptatok felőle tanítást, ahogyan az megvalósult Jézusban. Vessétek le a régi élet szerint való óembert, aki csalárd és gonosz kívánságok miatt megromlott; újuljatok meg lelketekben és elmétekben, öltsétek fel az új embert, aki Isten tetszése szerint valóságos igazságban és szentségben teremtetett. Ezért tehát vessétek le a hazugságot, és mondjatok igazat, mindenki a felebarátjának, mivelhogy tagjai vagyunk egymásnak. Ha haragusztok is, ne vétkezzetek: a nap ne menjen le a ti haragotokkal, helyet se adjatok az ördögnek. Aki lopni szokott, többé ne lopjon, hanem inkább dolgozzék, és saját keze munkájával szerezze meg a javakat, hogy legyen mit adnia a szűkölködőknek.
 
**Haragunk kezelése**
 
Öltözködésről hallhattunk az igében, az óember levetkőzéséről, és az új ember felöltéséről. Különösen gimnazisták között megfigyelhető, hogy a ruhaviselet jelzést ad arról, hogy valakinek milyen a lelkiállapota. Jelent valamit, ha valaki talpig feketében jár, ő maga is ki akar ezzel fejezni érzéseket; és jelent valamit, ha valakinek színes, vidám a ruhája. Belülről fakad, ami kívül látszik. Azt is legtöbbször gimnazistáknál éltem át, hogy valaki éveken át tüskés, zárkózott, befelé forduló volt, és évekkel később, amikor összefutottunk, egészen más volt a viselkedése, megváltozott, kedves, érdeklődő, nyitott ember lett. Érezhető volt, hogy magára talált, örömmel tudja elfogadni önmagát. Belülről fakad ez a viselkedés is. Arról árulkodik, hogy milyen az illető lelkiállapota legbelül.
 
Pál apostol az igében arról ír, hogy akkor tudunk megváltozni, például ami az igaz beszédet, a harag helyes kezelését, és a javakhoz való viszonyt illeti, ha helyesen értjük Krisztust. Legbelül kell, hogy megragadjon minket Krisztus. Legbelül kell, hogy átéljük az ő szeretetét. Átéljük a megragadottságot. Hogy azt tudjuk mondani: én őáltala vagyok az, aki vagyok. Az én életemet az a szeretet tartja meg, amelyet Jézus Krisztusban ismertem meg, és ez engem mély hálával, és belső örömmel tölt el. Viselkedésünk megváltozása nem mehet végbe parancsszóra, sem összeszorított foggal, erőlködve. Manírokat, maszkokat magára vehet az ember. Felvehet kegyes szóhasználatot, elsajátíthat kommunikációs technikákat, elhatározhatja, hogy most ezzel az emberrel udvarias lesz, de kisugárzása, habitusa nem fog megváltozni. Krisztusnak személyiségünk középpontját kell megragadnia.
 
Mit jelent Krisztus szerint élni? Azt jelenti, hogy nem én vagyok gondolkodásom középpontjában. Krisztusról így vall Pál apostol: Az az indulat legyen bennetek, ami Krisztus Jézusban is megvolt: mert nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő az Istennel, hanem megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel, engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig. Dietrich Bonhoeffer arról írt: Krisztus nem önmagára tekintett, hanem mindig a másik ember felé fordult. Mások felé fordult még halálakor is a keresztfán utolsó szavaiban. Jánosra és Máriára, a latorra volt gondja utolsó szavaiban, ellenségeiért imádkozott. Amikor a százados rátekintett meglátta az Istent. Ebben a mások felé fordulásban látta meg.
 
Lázár Ervin Szegény Dzsoni és Árnika című meséjében hangzik el a következő párbeszéd.
 
Most aztán jól túljárt az eszén szegény Dzsoni Rézbányai Győzőnek. - Túl bizony. - Nekünk is van olyan ismerősünk, aki szíre-szóra megsértődik? - Van bizony. - És miért sértődik meg szíre-szóra? - Mert azt hiszi, hogy ő a világ közepe. Hogy csak neki lehet bánata, hogy csak ő kerülhet nehéz helyzetbe, csak ő, ő, ő. Hogy másnak is lehet valami baja, az eszébe sem jut. - De most majd megtanulja Rézbányai Győző, igaz? - Meg bizony. - De szegény Dzsoni ugye nem igazán sértődött meg? - Persze, hogy nem. Csak oktató célzattal sértődött meg. - Te is szoktál oktató célzattal megsértődni? - Igen. - És igazából? - Sajnos úgy is. - Akkor te is azt hiszed, hogy te vagy a világ közepe? - Persze, van úgy, hogy azt hiszem. De ne felejtsd el, hogy van igazi sértés is. - Az igazi sértéstől szabad megsértődni? - Attól igen. - Akkor nem gondolod azt, hogy te vagy a világ közepe? - Akkor nem. - Én sem vagyok a világ közepe? - Te sem. - Akkor ki a világ közepe? - Senki …azazhogy mindenki.
 
Amikor Pál apostol az igaz beszédről, a harag helyes kezeléséről, és a javakhoz való viszonyról ír, nem egyszerűen arra int, hogy milyen viselkedést kell levetni és mit felvenni. Hanem arra, hogy a viselkedésünk megváltozása mögött a krisztusi indulat legyen. Az az indulat, hogy nem én vagyok a világ közepe, hanem a másik ember. Mindenki. Azért mondjunk tehát igazat, tanít Pál, mert tagjai vagyunk egymásnak. Azért dolgozzék valaki, és saját keze munkájával szerezze meg a javakat, hogy legyen mit adnia a szűkölködőknek. Ezzel a hozzáállással kell kezelni a haragot is. Hogy nem én vagyok a világ közepe.
 
„Ha haragusztok is, ne vétkezzetek! A harag önmagában nem vétek. Sőt. A Szentírás számos helyen ír Isten haragjáról. A harag Isten szentségéből és szeretetéből fakad. Ugyanígy a mi emberi haragunk is igazságérzetünkből és jóra való vágyunkból fakad. De ahogyan van jogos és jogtalan sértés, mint a Lázár Ervin mesében, van jogos és jogtalan harag. Jogtalanul haragudott Jónás, amikor az Isten mégsem pusztította el Ninivét, és ezt Jónás önmagára nézve kellemetlennek érezte. Csak magára tudott gondolni, és haragudott Istenre.
 
A Bibliában olvashatunk Jézus jogos haragjáról. A sorvadt kezű ember meggyógyításának történetében Jézus azt kérdezte: Szabad-e szombaton jót tenni? A farizeusok nem feleltek. Jézus pedig haragosan végignézett rajtuk, és sajnálta őket szívük keménysége miatt, majd így szólt ahhoz az emberhez: Nyújtsd ki a kezedet! Erre az kinyújtotta, és meggyógyult a keze.
 
Jézus ezzel a tettel reagált a farizeusok dühítő viselkedésére. Szeretetteljes tette szembesítette a bűnöst, hogy jó útra térítse. Egy haragról szóló könyv a harag kezelése jézusi modelljének nevezi ezt a történetet. A harag rendeltetése, hogy szeretetteljes cselekvésre késztesse az embert, amelynek indítéka a harag, de vezérelve a szeretet. „Ha haragusztok is, ne vétkezzetek” – azt jelenti, a harag csak az indíték lehet, amely mozgósít, cselekvésre indít, de semmiképpen sem cselekedetünk vezérelve.
 
Még a jogos harag is vezethet bűnre, ha az vezérli cselekedeteinket. Akár nyíltan, amikor kontrol nélkül kifelé robban, és a környezetet pusztítja. Akár rejtetten, amikor elfojtjuk, tagadjuk, hogy egyáltalán haragszunk, de belülről emészt, testünket és lelkünket betegíti. Azonban, ha a cselekvésünk indítéka a harag, vezérelve pedig a szeretet, tudjuk jó szándékkal figyelmeztetni a másikat. Hogy haragszom rád, mert… Vagy talán még jobban biztosítja a másikat jóindulatunkról, ha így fejezzük ki magunkat: mérges vagyok mert… Egy szülő így szokta mondani gyerekének: Nem haragszom rád, de mérges vagyok. Mert nem látod be, hogy mi lenne a jó. Mert látod, és mégsem teszed. Változtass ezen.
 
Hogyan válunk képessé a harag helyes kezelésére, és a szeretetteljes cselekvésre? Hogyan formálódhatunk át, újulhatunk meg lelkünkben és elménkben, hogy belülről fakadjon szeretetteljes cselekvésünk. Hogy ne önmagunk igazolásával, érvényesítésével legyünk elfoglalva, hanem a másik ember felé forduló krisztusi indulat legyen bennünk?
 
Nem lehet parancsszóra megváltozni. Sem erős elhatározásból, összeszorított foggal. Az, hogy szívünket megragadja Krisztus; hogy az az indulat legyen bennünk, ami benne megvolt; kegyelem. De maga biztat, hogy kérhetjük őt. Jézus ígérte, hogy imádságunkat meghallgatja Isten. Aki kér kap, a zörgetőnek megnyittatik. Ne menjen le a nap a haragunkkal ezért, hanem vigyük imádságban Isten elé, ami a szívünkön van. Ismerjük el imádságban Isten előtt, hogy haragunk van. Vigyük Isten elé sérelmünket, és kudarcunkat, hogy nem tudtuk a másikat jobb belátásra bírni. Bízzuk az igazságos Istenre az ítélkezést. Valljuk meg bűneinket, amiért a harag irányította cselekedeteinket, vagy magunkba fordultunk, és folyton haragunk, csalódottságunk, sérelmeink körül forogtak gondolataink. Kérjük a Szentlelket, hogy a krisztusi lelkület töltse be szívünket, és életünk beteljesedjék Isten terve szerint. Ámen.