• 1
Piliscsaba, 2009.09.25. Áhítat a Totyogók istentisztelete konferencián
 
Igehirdető: Kézdy Péter
 
Márk evangéliuma 10,13-16 Ekkor kisgyermekeket vittek Jézushoz, hogy megérintse őket, a tanítványok azonban rájuk szóltak. Amikor ezt Jézus észrevette, megharagudott, és így szólt hozzájuk: "Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket, és ne tiltsátok el tőlem őket, mert ilyeneké az Isten országa. Bizony, mondom néktek: aki nem úgy fogadja az Isten országát, mint egy kisgyermek, semmiképpen sem megy be abba." Ekkor átölelte és kezét rájuk téve megáldotta őket.
 
**A bennünk lakó gyermek és a bennünk lakó tanítvány**
 
Márk az első, aki Jézus Krisztusról evangéliumot írt. Műfaj teremtő. Máté és Lukács Márk evangéliumát vették alapul, Máté evangéliumát kibővített Márknak is nevezik. Aki kézbe vette ezt a karcsú irattekercset, az elején ezt olvashatja: Jézus Krisztus evangéliumának kezdete. Azután hamarosan, még az első fejezetben Jézus üzenetének, igehirdetésének összefoglalását: Betelt az idő, elközelített az Isten országa, térjetek meg és higgyetek az evangéliumban. Erről fog szólni tehát ez a könyv. Egy országról, amely nem itt vagy ott van, hanem ott van, ahol a szeretet uralomra jut.
 
Elközelített az Isten országa. Karnyújtásnyira van. Itt van mindenütt, ahol a szeretet gyógyító, szabadító légköre uralkodik. Jézus közelében a szeretet gyógyító és szabadító erőterébe került a tetőről leeresztett béna, Lévi, a vámszedő, a gadarai megszállott.
 
Betelt az idő, itt van az idő, elközelített az Isten országa. Engedjétek, hogy megérintsen Isten országának öröme. Ragadjátok meg Isten országát megtéréssel és hittal. Mert itt van, lehet felszabadult örömben élni, lehet gyógyulást átélni. Ki ne szeretné? Mi az akadálya?
 
Mert olya sokszor akadályozzuk. Magunkat is megfosztjuk, és másokat is meggátolunk abban, hogy Isten országa megérintse őket.
 
Jézus a kisgyermekeket megérintette, átölelte, és kezét rájuk téve megáldotta őket. Nekünk felnőtteknek is úgy hiányzik az érintés, az ölelés, az áldás, amit kisgyermekként fogadnánk, átélnénk. Az ünnep varázslatos légköre egy beszélgetésben, találkozásban, gyülekezeti közösségben, istentiszteleten.
 
Klaus Duglas istentiszteletről szóló könyvének címe ez: Isten szeretetének ünnepe. Ezt kellene ünnepelnünk. Együtt ünnepelni az istentiszteleten, hogy betelt az idő, elközelített az Isten országa.
 
De megszólal bennünk a tanítvány és megakadályozza. Megszólal egy felettes én, és megakadályozza a gyermek őszinte örömét és elfogadását. Azt a gyermeki viszonyulást, ami nem értékítéletei alapján viszonyul valamihez. Nem azt nézi, hogy milyennek kellene lenni egy előadásnak. Aki örül egy kavicsnak és közben nem törődik azzal a látvánnyal, amire belépőt váltottunk. Aki az ajándéknak úgy örül, hogy önfeledten használatba veszi, és nem azzal körülményeskedik, hogy milyen udvariassági formulával kell megköszönni. Aki nem azt nézi, hogy mi járna neki, és a másiknak mi jár. Megszólal bennünk a tanítvány, aki fél, hogy mások, hogyan tekintenek rá, mit szólnak, hogyan viselkedik, hol ül, milyen a ruhája, mit gondolnak róla.
 
A tanítvány tehát rászól a gyermekre. A bennünk lakó tanítvány a bennünk lakó gyermekre. Azután rászól a másik emberre. A bennünk lakó tanítvány megakadályozza, hogy a szeretet uralma, Isten országa megérintsen, átöleljen, megáldjon. Jézus szava őhozzá, mihozzánk is szól: engedjétek! Engedjétek át magatokat az Isten országával való találkozásnak. Fogadjátok úgy, mint egy kisgyermek. És ne akadályozzátok a másik embert.
 
E kettőt teszi az örömre képtelen, megfelelni akaró, félelmektől és bűntudattól megkötözött tanítvány, a felettes én: megfosztja magát és megfoszt másokat az örömtől, a gyógyulástól és szabadítástól. De Jézus szavának ereje van: engedjétek hozzám jönni. Erőt ezeknek a szavaknak Márk evangéliuma folytatása. Az evangélium a tanítványi sutaság, szeretet képtelenség története után hamarosan a Golgota felé fordul. És az evangélista velünk együtt mondatja ki a kereszt alatt álló százados szavait: Ez az ember valóban Isten fia volt. Nem a Nagytanács győzött, hanem az ártatlan és gyenge. Nem kell, hogy győzzön a jólnevelt, az igazság bajnoka, az eminens sem. Győzhet a sebezhető gyermek. Tekintsetek Jézusra, térjetek meg és higgyetek az evangéliumban! Ámen